Det er ofte blevet hævdet, at en god pokerstrategi er en blanding af spilteori, sandsynlighed, psykologi og statistikker.

Hvor stor en del fylder pokerstatistikker præcis i en stærk spillers taktikbog?

I denne artikel diskuterer vi 7 måder, hvor man kan anvende statistikker i pokerverdenen.

Lad os starte med at definere begrebet – pokerstatistikker.

HVAD ER ”POKERSTATISTIKKER” OVERHOVEDET?

Det er altid brugbart at starte med en definition af et begreb, da det hjælper os med at undgå forvirring omkring ordet ”statistikker” med lignende emner som ”sandsynlighed”.

En ordbog bruger følgende forklaring:

The branch of mathematics that deals with the collection, organisation, analysis, and interpretation of numerical data.

Bemærk betydningen af at samle data. Selvom pokerstatistikker og sandsynlighed deler mange bemærkelsesværdige kontaktflader, har begrebet ”statistikker” implikationer henimod brug af præ-indsamlet og præ-analyseret data.

Der er mange områder, hvor stærke pokerspillere først samler data, så fortolker de med intentionen om at benytte forbedrede og opgraderet strategier ved bordene.

1. ODDSENE FOR AT RAMME EN HÅND

Pokerspillere foretager estimater i forhold til, hvor ofte en bestemt hånd er sandsynlig at få, baseret på antal af potentielle ”outs”, som er tilbage i kortdækket. For eksempel i Hold’em, vil en flush-draw på floppet, blive ramt 36% af tiden på riverkortet. Det vil for meste falde ind under en verden af sandsynlighed end under pokerstatistikker, at kunne beregne disse slags værdier på stedet.

Men når spillere dog forsøger at huske vigtige værdier en gang, inden de overhovedet når bordene, falder det ind under området pokerstatiskker.

Frem for at prøve at beregne en mulig hånd i midten af spillet (midt-hånden), har erfarne spillere en tendens til at lære forudberegnede tal udenad. Her er et eksempel på en gruppe statistikker, som en pokerspiller kan lide at gøre sig bekendt med.

Følgende tabel viser chancerne for at ramme bestemte hænder i Hold’em baseret på antallet af outs og på den nuværende street (fase).

Naturligvis kan alle disse tal beregnes på farten ved at anvende teknikker, der stammer fra sandsynlighedsfeltet. Men det er spild af tid at beregne værdier på midt-hånden, og mange spillere foretrækker ”bare” at vide de væsentlige ovennævnte værdier.

2. PULJEODDS OG BREAK-EVEN POINT

Både ”puljeodds” og ”break-even point” kan også beregnes på farten ved hjælp af sandsynlighed. Igen vælger mange spillere dog at lære følgende vigtige værdier udenad.

(billede)

Den ovenstående tabel kan være forvirrende uden at have en baggrundsviden om pokerteori.

Her er en hurtig forklaring:

Påkrævet equity for at calle – også kendt som ”puljeodds”. Puljeodds er forskellige fra ”oddsene for at ramme”, som er angivet i det første afsnit af pokerstatistikker. Når ”puljeodds” bliver udtrykt i procenter, indikerer det procentdelen af den samlede pulje, som vi vil investere på et call.

Dette tal er identisk med mængden af pulje-equity, som er nødvendigt for at et call kan gå lige op, når man er ved af afslutte sin tur.

For eksempel - ifølge den ovenstående tabel, hvis vores modstander foretager en indsats, svarende til 50% af puljen, så investerer vi 25% af den samlede pulje, hvis vi foretager et call. Hvis vi antager, at vi er ved at afslutte vores tur, har vi brug for mindst 25% pulje-equity for at vores call kan gå lige op (uden tab eller gevinst).

Nulpunktet med et bluff – denne værdi viser os, hvor ofte et bluff (med en specifik størrelse) skal vinde puljen for at det bliver rentabelt (ignorer enhver pulje-equity). For eksempel, skal en indsats svarende til 50% af puljens størrelsen skulle kunne vinde puljen 33,33% af tiden for at være rentabel.

Alle disse værdier kan beregnes på farten ved hjælp af sandsynlighedsregning, men de fleste seriøse pokerspillere foretrækker den statistik-baseret tilgang for at lære alle de fundamentale værdier udenad.

3. BRUG POKER-STATISTIKKER TIL EN DB-ANALYSE

Online pokerspillere holder typisk styr på deres spillede hænder ved hjælp af tracking-software. Den nævnte software opbevarer hovedsageligt hver hånd, som er blevet spillet og kompilerer dataene, som viser væsentlige pokerstatistikker, så som ”antal af hænder spillet” og ”den samlede winrate”.

Dette berører dog kun overfladen, eftersom en tracking-software typisk tilbyder hundredvis af statistikker, som også kan give information om specifikke aspekter af en spillers spil fx:

  • Hvor ofte en spiller foretager en opfølgende indsats (continuation bet) i hver fase (street)
  • Hvor ofte en spiller folder på en opfølgende indsats i hver fase
  • Hvor ofte en spiller foretager en tredje indsats på prefloppet
  • Hvor ofte en spiller folder på en tredje indsats på prefloppet
  • Hvor ofte en spiller raiser på floppet

Faktisk kan stort set hvert tænkeligt scenarie blive sporet, eftersom mange poker-trackere giver os muligheden for at skab skræddersyet statistikker.

Seriøse spillere dedikerer en betydelig mængde tid for at undersøge deres forskellige pokerstatistikker og sammenligne dem med andre statistikker fra stærke og vindende spillere. Dette er en fantastik måde at spotte huller i deres spil, fordi det tillader os at analysere en omfattende samling af hænder hurtigt.

Mange spillere har derfor erfaring med at arbejde i statistiske databaser og undersøge svagheder ved at tilføje en række af filtreringer i databasen.

4. BRUG POKERSTATISTIKKER TIL EN MODSTANDERANALYSE

Hvis vi kan analysere vores egne data, kan vi også helt sikkert analysere vores modstanders data.

Vi kan undersøge hans/hendes statistikker på præcis samme måde, som vi undersøger vores egne. Denne gang har vi dog et andet formål i tankerne.

Vi leder efter svagheder i vores modstanders spil, som vi gerne vil kunne drage fordel af.

For online spillere er det almindeligt at have pokerstatistikker på modstandere i realtid ved hjælp af en grafisk oversigt over bordet, som også bliver kaldt HUD (Heads Up Display). Grundig anvendelse af pokerstatistikker er en afgørende faktor for at opretholde den højest mulige winrate.

Der er generelt forskellige holdninger til etikken omkring anvendelsen af HUD. Nogle spillere vil bruge en HUD, mens andre ikke vil gøre det. Dette giver naturligvis spillere med HUD en potentiel større fordel i forhold til de spillere, som ikke har en.

Dette er en bekymring for nogle pokerrum, eftersom stærke spillere ødelægger de svage spillere for hurtigt, hvilket menes at forårsage en svag eller ikke holdbar poker-økologi. Nogle pokerrum ønsker at begrænse brugen af HUD ved specifikke pokerformater eller endda forbyde dem helt.

Andre pokerrum overvejer HUDs fairplay, eftersom alle spillere har muligheden for at loade en HUD, hvis de ønsker det. Det er dog ingen hemmelighed, at pokerrum, der tillader HUDs er typisk på et højere niveau pokermæssigt end andre pokerrum, som ikke tillader dem.

(billede)

5. BRUG POKERSTATISTIKKER TIL EN POPULATIONSANALYSE

Begrebet ”populationsanalyse”, beskriver teknikken, hvordan man analyserer gennemsnitsstatistikker for hele population i et bestemt pokerrum eller netværk.

Dette minder meget om en ”modstanderanalyse” med den klare forskel, at den ikke er målrettet efter individuelle modstandere. I stedet søger den efter at udnytte de fejl, som en gennemsnitlig spiller foretager. Dette er nyttigt, når du spiller imod ukendte spillere, da vi umiddelbart kan antage, at en ukendt modstanders strategi typisk vil afspejle de almindelige fejl i en population (i gennemsnittet).

Teknikkerne i en populationsanalyse er især nyttige, når man har med anonyme pokermiljøer at gøre (hvor alle spillernavnene på skærmen er skjulte). Man troede tidligere (selvom det var en smule naivt, når man ser tilbage på det), at udnyttende poker ikke var muligt i denne slags miljøer, og at den eneste tilgang var at prøve at anvende nogle tilnærmet spilteorier for at spille korrekt poker.

Ved at brug teknikker fra en populationsanalyse, er det muligt at spille udnyttende poker i anonyme miljøer ved at undersøge generelle tendenser blandt en hel population.

6. POKERSTATISTIKKER I GTO-SPIL

GTO står for ”Game Theory Optimal”, og det er et begreb, som bliver brugt til at beskrive et perfekt, teoretisk korrekt pokerspil.

Desværre er GTO-poker usædvanlig komplekst. Det bliver ofte antaget, at selv hvis vi vidste, hvordan en GTO-pokerstrategi så ud (hvilket vi ikke gør, i hvert ikke helt), vil det stadig være for kompliceret, derfor ville kun en maskine kunne følge strategien.

Der er naturligvis en masse data, som skal tages med i betragtning. Det er her statistikker er nyttige. Værktøjer som løser spilteorier (værktøjer, som foretager tilnærmelser med hensyn til GTO-strategi), giver os generelt mulighed for at producere resultater i et databaseformat (som et excel-dokument). Spillere, som aktivt arbejder på at udvikle GTO-strategier, har ofte et større mængde information gemt i disse formater.

De vil grundigt og med jævne mellemrum undersøge den information for at opsummere de forskellige frekvenser og strategier, som deres GTO-løser værktøj råder dem til.

7. GENERELLE POKERSTATISTIKKER

Generelle statistikker om poker-demografi som helhed, hjælper os med at generere realistiske forventninger i forhold til, hvad vi gerne vil opnå med vores online pokerkarriere.

For eksempel, bliver følgende (potentielt ubekræftet) statistik ofte citeret som –

5% af pokerspillere er vindende spillere. Mindre end 1% kommer til at tjene store penge.

Mere specifikke værdier kunne opnås ved at gennemgå dataene fra bestemte netværk. Når det er sagt, forbliver det faktum, at flertallet af pokerspillere ender med at tabe penge.

Dette betyder ikke, at poker ikke er helt uovervindelig, men det understreger, at hårdt arbejde er en nødvendighed før vi kan forvente, at det bliver rentabelt at spille poker kontinuerligt. 

POKERSTATISTIKKER OG DIG

Ovenstående liste er ikke udtømmende. Der er mange andre måder, hvorpå det matematisk statistiske område kan anvendes direkte i pokerverdenen.

Selvom det ikke er en forudsætning, har mange succesrige pokerspillere en interesse i statistik og forstår den kritiske rolle, som det spiller i at generere pålidelige strategier.